Selasa, 16 April 2013

Sulaman kelingkan seni lama

 

Kerja-kerja sulaman kelingkan memerlukan pemerhatian yang khusus.
 
SENI sulaman kelingkan atau keringkam mungkin satu nama baru bagi mereka yang tidak pernah mengenali sulaman ini. Namun seni kemahiran tangan ini hakikatnya telah lama wujud dan begitu dikenali dalam kalangan wanita yang begitu komited dengan hiasan sulaman seperti di hujung selendang, pakaian, barangan hantaran dan sebagainya.

Begitu juga Robitah Hashim, yang mewarisi seni kemahiran tangan ini dan seterusnya mendapat kepercayaan daripada pihak kraf Malaysia membuka bengkelnya sendiri bagi mengembangkan lagi seni warisan yang begitu sinonim dengan golongan wanita pada satu ketika dahulu.

Wanita berusia 49 tahun ini mempunyai kemahiran dalam seni kemahiran sulaman berkenaan yang diperturunkan oleh gurunya yang dikenali sebagai Nik Rahimah Nik Idris sewaktu dihantar untuk mempelajari seni kemahiran ini oleh pihak Kraf Malaysia.

Ahad, 14 April 2013

Taming Sari - Antara Mitos dan Realiti

Foto 

Taming Sari bersama keris Seri Gading sebagai 'peneman'
 
Foto
Hulu Taming Sari
 
Oleh : Rohaniza Idris
Keris tersohor di alam Melayu lambang kebesaran Diraja Kesultanan Perak

KERIS iaitu sejenis senjata pendek yang digunakan untuk mempertahankan diri sejak lebih 600 tahun dulu tidak dapat dipisahkan daripada warisan galur bangsa.
 
Senjata unik di dunia Melayu ini boleh didapati di kawasan berpenduduk Melayu seperti Malaysia, Indonesia, Singapura, selatan Thailand; Mindanao, Filipina serta Brunei dengan nama yang digunakan untuk senjata ini berbeza mengikut daerah.
Misalnya, di Mindanao ia dikenali sebagai sundang manakala di Bali dipanggil kedutan, Jawa Barat menggelarkannya kujang serta penduduk Sumatera merujuk keris sebagai kareh.

Dipercayai perkataan keris berasal daripada bahasa Jawa Kuno iaitu malang kerik yang bermaksud bercekak pinggang. Ini merujuk kepada figura orang bercekak pinggang pada hulu keris pada peringkat awal.

Selain digunakan untuk mempertahankan diri ketika bersilat, keris juga menjadi alat kebesaran diraja atau lambang kedaulatan Melayu. Dalam ratusan jenis senjata ini, keris tersohor yang paling dikenali ramai pastinya Taming Sari.

Sebut saja Taming Sari, rata-rata semua orang teringat kepada pahlawan Melayu Melaka, Hang Tuah, begitulah sebaliknya. Gabungan Taming Sari dengan Hang Tuah sangat sinonim dengan sejarah dan kebudayaan Melayu.

Apabila timbul isu bahawa pahlawan Melayu, Hang Tuah sebenarnya tidak wujud seperti yang dipertikaikan sesetengah pihak, maka timbul persoalan sama mengenai kewujudan keris Taming Sari.

Benarkah keris Taming Sari itu wujud atau sekadar mitos untuk mengukuhkan lagi kewujudan Hang Tuah? Rona minggu ini mendapatkan pandangan sejarahwan yang juga pakar keris dan Muzium Perak bagi merungkai persoalan itu.

Pensyarah Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya (UM), Mohd Ramli Raman berkata, keris Taming Sari banyak diceritakan dalam Hikayat Hang Tuah dan Sejarah Melayu serta beberapa manuskrip alam Melayu yang lain.

Mohd Ramli berkata, apa yang jelas, keris Taming Sari memang wujud dan menjadi alat kebesaran Kesultanan Perak. Malah, berdasarkan rupa dan ciri yang ada pada keris Di Raja itu, senjata ini memang asli dan berasal dari abad ke-14 kerajaan Majapahit.

Malah, beliau berkata, beberapa manuskrip lama yang ditemui juga menceritakan mengenai keris berkenaan dan terbukti senjata itu memang wujud serta masih terus terpelihara sebagai peralatan Diraja Perak.

“Keris Taming Sari mendapat nama daripada hulu balang Jawa pada pemerintahan kerajaan Majapahit seperti yang ditulis dalam Sejarah Melayu mahupun Hikayat Hang Tuah serta manuskrip lain. Tidak kiralah sama ada benar wujudnya pendekar Taming Sari itu atau tidak, namun keris itu memang ada.

“Mengenai keaslian pula, mengapa perlu dipertikaikan kerana senjata berkenaan adalah alat kebesaran Diraja Perak. Ia benar wujud dan asli kerana ciri yang ada termasuk jenis logam yang digunakan memang terbukti sejak lebih 600 tahun dulu,” katanya.

Mohd Ramli berkata, banyak mitos dikaitkan dengan keris berkenaan, namun mitos itu adalah kepercayaan. Jadi, soalnya, mengapa perlu diketepikan kepercayaan itu.

Menceritakan sejarah keris tersohor itu, beliau berkata, mengikut Hikayat Hang Tuah, keris berkenaan mendapat nama daripada nama pemilik keris itu, hulubalang Majapahit, Taming Sari.

“Selepas pertarungan antara Majapahit dengan Hang Tuah, yang mana kemenangan berpihak kepada Hang Tuah, keris itu dihadiahkan Ratu Majapahit dengan Sultan Melaka dan kemudian diserahkan kepada Hang Tuah.

“Selepas kegagalan Hang Tuah meminang Puteri Gunung Ledang, beliau menyerahkan keris itu kepada Tun Mamat untuk diserahkan kembali kepada Paduka Raja.

“Namun, yang pastinya saya melihat keris Taming Sari adalah lambang kewibawaan, kekuasaan, darjat, rezeki dan mempunyai pengisian serta spiritual di dalamnya,” katanya.

Mohd Ramli berkata, selepas keris Taming Sari diserahkan kepada Hang Tuah, kerajaan Majapahit tumbang manakala Melaka menjadi lebih maju dan terkenal di mata dunia.

“Selepas keris diserahkan kepada Sultan Melaka tetapi dibawa Tun Mamat ke Riau, maka berlaku kejatuhan Kesultanan Melayu Melaka dan apabila ia dibawa ke Perak, ‘roh’ atau spiritual Taming Sari melonjakkan Kesultanan Perak sehingga hari ini,” katanya.


Pantang larang Taming Sari

RIWAYAT dan kisah pertarungan hebat antara lagenda pendekar Melayu terulung, Hang Tuah dengan pahlawan Jawa dalam kerajaan Majapahit, Taming Sari akhirnya menzahirkan kewujudan keris teragung dalam sejarah ketamadunan Melayu iaitu Keris Taming Sari.

Mengambil nama sempena pahlawan hebat kerajaan Majapahit itu, Taming Sari dianggap keris sakti hingga menjadikan pemiliknya tidak lut ditujah senjata tajam. Malah, cerita silam mengisahkan pemilik asal keris itu, Taming Sari akhirnya mati di tangan Hang Tuah selepas ditikam keris berkenaan.

Kehebatan senjata itu tidak pernah terhenti diperkatakan sehingga kini, apatah lagi ia sering dikaitkan dengan Hang Tuah iaitu laksamana Melayu yang terkenal dengan ketaatan serta kesetiaannya kepada raja.

Namun, kebelakangan ini ada pula yang seakan menolak kewujudan Hang Tuah dan pada saat itu, Taming Sari yang tersimpan di Istana Iskandariah, Kuala Kangsar, Perak, menjadi bukti kewujudan pahlawan Melayu tersohor itu. Masakan tidak, Hang Tuah dan Taming Sari begitu sebati dalam sejarah Melayu.

Sumber dari laman rasmi Pejabat Sultan Perak menyatakan keris berkenaan diselaputi dedaun emas manakala sarung atau hulunya juga diperbuat daripada emas serta dipercayai adunan daripada 20 jenis besi yang sebahagiannya adalah serpihan besi ganggang pintu Kaabah.

Pemiliknya bukan saja tidak lut senjata lawan, senjata dipercayai berusia lebih 500 tahun itu dikatakan berupaya berlegar di udara ketika mengejar musuh. Taming Sari juga dipercayai mempunyai kuasa untuk memberi petunjuk jika Perak bakal dilanda sebarang musibah atau bencana.

Kelebihan dan keistimewaan keris itu turut dibuktikan dengan kajian Muzium Perak yang mendapati keris Taming Sari memang wujud kerana senjata itu menepati ciri-ciri yang diperlukan, termasuk gambar rajah pada Manuskrip Taming Sari bertulisan jawi kuno mengandungi zikir dan amalan perang amalan Tariqat al-Shazilliah yang dipercayai ditulis pada abad ke-15.

Walaupun wujud pertikaian mengenai keaslian Keris Taming Sari yang kini tersimpan rapi di Istana Iskandariah, Pengarah Muzium Perak, Nor Jannati Ibrahim memberitahu Rona bahawa keris itu asli dan bukan replika seperti yang didakwa sesetengah pihak.

"Keris Taming Sari yang sebelum ini pernah dipamerkan di Galeri Sultan Azlan Shah di Bukit Chandan, Kuala Kangsar adalah simpanan dan warisan Sultan Perak. Jadi ia menjadi satu daripada alat kebesaran Diraja negeri ini. Malah, senjata itu hanya boleh dipamerkan kepada umum selepas mendapat perkenan daripada Baginda Sultan Perak sempena Hari Keputeraan baginda.

"Lagipun keris berkenaan sudah menjadi hak Kesultanan Perak yang sah sejak 1528 selepas diwariskan Sultan Melaka, Sultan Mahmud Syah I kepada Sultan Perak pertama iaitu Sultan Mudzaffar Shah,” katanya.

Walaupun ketulenan atau keaslian keris berkenaan masih dalam kajian berterusan dilakukan pihak, tetapi Muzium Perak mempertahankan Keris Taming Sari itu adalah asli dan menjadi satu daripada alat kebesaran Diraja Perak.

"Kebanyakan tohmahan timbul disebabkan generasi hari ini terlalu terdedah dengan maklumat atau fakta diperoleh daripada pelbagai sumber kurang tepat. Mereka hanya mendengar maklumat daripada sebelah pihak tanpa mengkaji sendiri sejarah sebenar Keris Taming Sari serta warisan alat kebesaran diraja itu.

"Disebabkan itu, muzium negeri secara berterusan akan mengadakan pameran berkaitan peralatan bersejarah seumpama itu untuk memberi penjelasan kepada rakyat," katanya.

Biarpun pelbagai dakwaan dan pandangan dikemukakan mengenai kewujudan keris sakti ini, Taming Sari yang juga keris kuasa atau bawar menjadi lambang kedaulatan Kesultanan Melayu Perak kini disimpan rapi bersama 26 alat kebesaran Perak lain dalam sebuah peti besi khas di istana berkenaan.

Berikutan senjata itu mempunyai 'kuasanya' tersendiri, beberapa 'penjaga' alat kebesaran Perak mendakwa ada pantang larang yang perlu dipatuhi sepanjang mengendalikan atau membawa Taming Sari.

Antaranya, keris keramat itu tidak dipamerkan di dalam kotak kaca di ruang legar galeri secara bersendirian sebaliknya disertakan dengan keris Seri Gading sebagai ‘peneman’.

Dikatakan, keris Seri Gading yang juga salah satu alat kebesaran Kesultanan Melayu Perak itu diletakkan di hadapan Taming Sari sebagai ‘penawar’ dan ‘pendinding’ kepada keris terbabit daripada anasir yang berniat buruk terhadapnya.

Kesimpulan, walaupun ada pelbagai versi mengenai Taming Sari, rakyat Malaysia harus berbangga dengan memiliki seni warisan yang penuh dengan sejarah bahkan apa yang diwarisi adalah setanding dan diiktiraf negara luar.
 
Sumber Artikel : http://www.bharian.com.my

‘Pandai besi’ tiada pengganti

 

Oleh MOHD AZAM SHAH YAACOB
DULU, titisan keringat mereka dihargai berikutan kemahiran yang ada menentukan kualiti senjata dihasilkan. Jika diimbau sejarah sejak bertapaknya Tanah Melayu, mereka antara individu paling penting dan dicari semua orang. Lebih hebat hasil kerja tangan dilakukan, lebih ramai datang mendapatkan khidmat mereka.

Malah, bukti hebatnya kerja tangan dihasilkan apabila mereka dipilih oleh pihak istana dan tidak kurang juga pendekar handalan bagi menghasilkan senjata paling ampuh melawan musuh dan sebagai lambang serta status pihak berkenaan.
Itu antara keistimewaan individu yang berkemahiran membuat senjata atau pembuat keris pada zaman dulu.

Buktinya, sehingga kini nama keris seperti Taming Sari terus kekal menjadi simbolik kegagahan legenda Hang Tuah dan kemegahan orang Melayu.
Foto

Bagaimanapun, itu dulu. Kini, pembuat keris atau turut dikenali sebagai orang ‘pandai besi’ semakin dilupakan.

Pekerjaan yang satu ketika dulu sungguh hebat dan paling dicari orang ramai kini umpama ‘hidup segan, mati tidak mahu’.

Bukan tiada sambutan atau permintaan untuk menghasilkan senjata tangan versi klasik ini, sebaliknya kerana tidak ada lagi pelapis yang berkemahiran dan mampu menghasilkannya mengikut cara dulu.

Yang tinggal menghasilkannya hanya membabitkan generasi lama berusia 40 tahun ke atas dan itupun boleh dihitung dengan jari.

Malah, dalam tempoh 20 tahun akan datang, pekerjaan ini juga dikhuatiri bakal lenyap dan bukti halus seni pertukangan senjata masyarakat Melayu ini mungkin hanya bakal dilihat di dalam simpanan arkib atau muzium mahupun sebagai koleksi peribadi individu tertentu.

Ketiadaan pelapis dan pewaris dalam seni yang terpahat sebagai khazanah negara ini berikutan remaja masa kini melihatnya sebagai pekerjaan yang tiada masa depan, tidak popular, susah, berbahaya dan tidak menguntungkan.

Wajah Kehidupan yang menyelami proses pembuatan senjata ini mendapati pekerjaan ini sememangnya memerlukan minat dan kemahiran sebagai elemen utama menghasilkan senjata berkualiti dan terbaik.

Tanpa dua elemen ini, senjata dihasilkan ‘kaku’ dan hanya kelihatan sebagai senjata biasa di mata individu yang mengenali kualiti serta keindahan khazanah warisan bangsa ini.

Walaupun menggunakan teknologi moden sekalipun, ada antara teknik yang memerlukan kehalusan seni tangan berkenaan tidak akan mampu ditiru.

Ini sama seperti teknik asas mencampur besi bagi membuat bilah keris, iaitu bahagian utama senjata yang akan rosak tanpa teknik yang betul.

Teknik asas mencampur besi bagi menghasilkan bilah ini perlu dilakukan sendiri oleh tukang besi yang mengambil masa antara dua hingga tiga minggu untuk disiapkan.

Malah, terdetik di hati penulis betapa sukar dan mencabarnya pekerjaan berkenaan.

Mana tidaknya, pada peringkat awal lagi pekerjaan itu memang sukar berikutan pembuat keris perlu bermain dengan api dan besi panas.

Jika tidak kena dengan teknik betul, besi yang ingin dicanai boleh patah dan serpihan besi yang membara itu pasti akan ‘terbang’ ke muka, sekali gus mendatangkan kecederaan.

Setiap campuran pula mesti mengikut sukatan betul, di mana bahan asas besi pertama perlu dicanai dan diperkukuhkan terlebih dulu. Kemudian, campuran besi kedua dilakukan dan perlu dicanai berulang kali.

Apabila siap, bilah senjata berkenaan tidak terus diasah atau ditajamkan. Sebaliknya, tiba masa untuk mencari bahan utama untuk menghasilkan hulu keris.

Bahan untuk membuat hulu keris ini juga tidak dipilih sembarangan kerana bagi pemilik keris yang akan bertindak menggunakannya, bahagian hulu keris adalah penentu kebolehan, kecekapan dan kekuatan keris, selain simbol status pemiliknya.

Kerana itu juga, ada antara hulu keris berkenaan bukan saja diperbuat daripada kayu bermutu tinggi, sebaliknya diukir daripada bahan khas seperti gading,
tulang atau gigi gajah, tulang ikan paus, batu bulan dan batu tahi bintang.

Nilai barangan ini pula ada antaranya boleh mencecah puluhan ribu ringgit berikutan kesukaran mendapatkannya selain membentuk dan mengukirnya.

Tempoh menyiapkannya memakan masa sekitar dua minggu dan sebaik siap, baru bilah keris dipertajamkan dan dilekatkan bersama.

Namun, sebagai pelengkap keris, jangka masa hampir seminggu pula diambil untuk membuat sarung keris berserta ‘pamur’.

Keseluruhannya, tempoh masa hampir empat minggu diambil untuk menghasilkan sebuah keris yang sempurna. Memang cukup lama bagi menghasilkan sebilah senjata itu.

Sebagaimana pekerjaan berkenaan yang sukar, ramai tidak tahu ia membawa hasil lumayan. Sebilah keris lengkap yang hanya menggunakan besi biasa tanpa lok boleh dijual sekitar RM400 hingga RM600.

Keris yang menggunakan campuran besi seperti besi hitam dan dilengkapi sekurang-kurangnya tanduk atau gading haiwan pula mampu dijual antara RM1,000 hingga RM2,000 sebilah.

Malah, berdasarkan maklumat diterima, ada pembuat keris kadangkala memperoleh pendapatan sehingga puluhan ribu ringgit sebulan dengan hanya menjual dan menghasilkan senjata, sekali gus menepis persepsi ia tidak menjamin masa depan.

Ini kerana ia bukan saja dijual kepada peminat senjata di negara ini semata-mata, sebaliknya turut diminati pengumpul koleksi senjata dari luar negara.

Sejujurnya, perlu ada usaha bagi melatih golongan remaja dalam bidang ini berikutan ia khazanah negara yang hanya ditemui di nusantara saja.

Jika hilang seni ini, pastinya ia satu kerugian kepada negara.

Sumber Artikel : http://www.hmetro.com.my

Seni warisan tekstil berhias emas

 

PELBAGAI jenis tekstil Melayu di dalam pameran Tradisi dan Kesinambungan.
 
TELEPUK ialah nama lain yang digunakan untuk bunga teratai, namun kain telepuk mungkin agak asing bagi kebanyakan daripada kita terutamanya generasi muda. Kain telepuk ialah salah satu kain yang terhasil daripada teknik menghias kain menggunakan kertas emas.

Kegunaan kain telepuk telah lama menjadi busana diraja Kesultanan Melayu seperti yang dicatatkan di dalam Hikayat Acheh (Teuku Iskandar 1958) seperti di bawah: "Maka sultan pun memakai kain sungkit pelangi bertelapuk berpusuk rebung bertepi mas permata, berselua(r) dzardzari bertepi tenunan Istambuli dan bertali mas dandan 'Iraki berbuah ru bepermata pudi dan berikat pinggang."

Mengikut kajian yang dilakukan oleh pengkaji tekstil, teknik telepuk menghasilkan pakaian istiadat yang mewah dan elegan bersesuaian dengan status pemakai dan majlis yang dihadiri.

Teknik hiasan kertas emas ini bukan sahaja digunakan di alam Melayu malah ia merupakan salah satu teknik yang digunakan untuk menghias pakaian golongan atasan di wilayah-wilayah Asia yang lain seperti Jepun dan Korea terutamanya China.

Di Indonesia dan Malaysia, teknik yang digunakan mungkin terdapat sedikit perbezaan di mana, di Indonesia kain berhias emas ini dipanggil kain perada yang merujuk kepada bahan yang digunakan iaitu serbuk perada atau air emas yang digunakan untuk melukis corak yang diinginkan oleh pembuat kain.

Tetapi di Malaysia, kain telepuk menggunakan teknik mengecap. Beberapa persiapan dan bahan asas diperlukan bagi menghasilkan kain telepuk.

Dua jenis kain yang sering menjadi pilihan di dalam menghasilkan kain telepuk ialah kain kapas dan kain sutera. Kain kapas sering digunakan bagi pakaian lelaki kerana Islam melarang golongan lelaki memakai sutera.

Kain ini selalunya berwarna tetapi kosong tanpa sebarang corak. Ia kemudian akan digerus iaitu proses melicinkan kain dengan menggunakan lilin lebah dan digosok dengan kulit siput geweng sehingga permukaan kain menjadi licin dan berkilat.

Selepas permukaan kain siap digerus cap kayu dalam pelbagai corak seperti pucuk rebung, bunga pecah empat dan teluk berantai akan disapu dengan gam dan dicap di atas kain mengikut susunan atau gubahan seseorang pembuat kain.

Selepas kedudukan corak yang bergam ditentukan, sekeping kertas emas akan dilekatkan di atasnya dan dibiarkan kering. Setelah kering lebihan kertas emas yang tidak melekat akan diberus untuk mengeluarkan corak yang dikehendaki.

Corak dan susunannya di atas kain diadaptasi daripada corak dan susunan hiasan kain songket seperti bahagian badan, kaki dan kepala kain.

Bagi pakaian lelaki, corak telepuk boleh digunakan di atas destar, baju, seluar dan kain samping. Manakala bagi wanita, corak telepuk boleh digunakan pada kain tudung atau selendang, baju dan kain.

Namun begitu, penggunaan kain telepuk amat jarang ditemui pada hari ini. Ini mungkin disebabkan oleh faktor kerumitan proses penghasilannya dan ini menyukarkan untuk pengeluaran yang banyak.

Kain telepuk merupakan salah satu tekstil Melayu yang sedang dipamerkan dalam Pameran Tradisi dan Kesinambungan: Tekstil bertenun dan berhias Semenanjung Tanah Melayu di Muzium Kesenian Islam Malaysia sehingga Julai ini.


Sumber Artikel : http://www.utusan.com.my/
© Utusan Melayu (M) Bhd

Keris warisan Melayu

 


ABDUL Mazin bersama dua bilah keris yang ditempah oleh pelancong Amerika dan Jepun di bengkelnya di Kampung Padang Changkat, Kuala Kangsar, Perak, baru-baru ini.



KUALA KANGSAR 11 Mac - Keris merupakan warisan atau lambang keberanian dan perjuangan masyarakat Melayu yang telah wujud sejak zaman berzaman.

Hakikatnya, kehebatan pahlawan Melaka, Hang Tuah juga dikenali berikutan kesaktian keris bernama Taming Sari.

Biarpun kini kedudukan keris tidak lagi terlalu istimewa dalam masyarakat Melayu, namun ia masih menjadi simbol paling penting.

Fungsinya bukan sebagai senjata bagi mempertahankan diri, tetapi lambang adat dan budaya dalam masyarakat itu sendiri.

Di sebalik sejarah kehebatannya, tidak ramai mengenali golongan yang bertanggungjawab menghasilkan keris.

Salah seorang pembuat keris, Abdul Mazin Abdul Jamil, 58, berkata, untuk menghasilkan keris yang menarik, seseorang itu harus mempunyai jiwa seni tersendiri.

Mula berkecimpung dalam bidang itu sejak lebih 40 tahun lalu, Abdul Mazin bangga dengan usaha yang dilakukannya.

''Antara keris yang pernah saya hasilkan termasuklah keris Panca Warisan yang menjadi lambang perjuangan Pergerakan Pemuda UMNO," katanya di Kuala Kangsar baru-baru ini.

Menurut Abdul Mazin, membuat keris sememangnya merupakan antara kerja yang agak rumit malah jauh lebih sukar daripada menghasilkan golok atau parang.

Ini kerana katanya, untuk mendapatkan keris yang bermutu tinggi, seseorang itu mesti pandai melebur besi dan mencampurkannya dengan bahan-bahan lain.

''Saya belajar membuat keris daripada bapa saya setelah jemu membuat parang dan golok sahaja," katanya.

Bapa kepada l2 anak itu berkata, untuk menyiapkan sebilah keris mengikut saiz termasuk ulu dan sarungnya, ia memerlukan masa sekurang-kurangnya tiga minggu.

Selain menempa keris Panca Warisan, Abdul Mazin juga terlibat menghasilkan keris untuk pihak istana. Antara negeri yang mendapatkan khidmatnya selain Perak ialah Kedah dan Selangor.
Malah Sultan Brunei dan beberapa pembesar negara lain turut tertarik dengan keaslian keris yang dihasilkannya.

''Saya juga menjadi rujukan kepada siswazah dari universiti tempatan yang mengikuti kursus seni warisan yang ingin mendalami pelajarannya. Bengkel saya sering menjadi tumpuan ramai khususnya pada musim cuti persekolahan.

''Saya bersyukur dengan segala kemudahan yang diberikan oleh kerajaan dan semua pihak terbabit, saya dapat meneruskan kerja dalam pembuatan keris dan bidang pandai besi," ujarnya.

Abdul Mazin turut melahirkan harapannya untuk membimbing golongan muda yang berminat mendalami kemahiran membuat keris bagi memastikan ada generasi pewaris pada masa akan datang.


Sumber Artikel : http://www.utusan.com.my
© Utusan Melayu (M) Bhd

Keris Warisan Melayu Tak Lapuk Dek Zaman



SENI WARISAN - Abdullah Daud sedang membentuk keris di bangkelnya di Kampung Manan, Bunut Susu. Keris buatannya digunakan sebagai barangan perhiasan dan Abdullah menerima banyak tempahan daripada orang ramai dan kerabat diraja. Foto: Zahari Razak
Oleh Hazelen Liana Kamarudin

PASIR MAS, 16 Okt (Bernama) -- Keris, warisan Melayu yang unik dan istimewa, terus mendapat sambutan daripada penggemar yang menjadikan senjata itu sebagai barang hiasan.

Menurut seorang pembuat keris terkenal di sini, Abdullah Daud, 64, beliau masih lagi menerima banyak tempahan keris daripada orang ramai dari dalam atau luar Kelantan.

Paling istimewa Abdullah pernah membuat keris yang ditempah oleh beberapa kerabat diraja dari beberapa negeri.

"Pelanggan pakcik bukan sahaja orang biasa, tetapi golongan diraja juga ada menempah keris dengan pakcik seperti kerabat diraja Kelantan dan Perlis," katanya kepada Bernama ketika ditemui di rumahnya di Kampung Manan, Bunut Susu di sini.

Abdullah, generasi keempat pembuat keris berkata beliau mula belajar membuat keris ketika berumur 18 tahun.

Pembuatan keris tidak begitu rumit cuma ketelitian dan kehalusan ukiran yang perlu dititikberatkan bagi menjaga kualiti dan nilainya, katanya.



Kerana kerumitan membuatnya, Abdullah hanya mampu menyiapkan dua bilah keris sahaja dalam sebulan.

Abdullah berkata setiap bilah keris mengambil masa selama 15 hari untuk disiapkan dan dijual pada harga sehingga RM2,000.

Katanya untuk membuat ulu dan sarung keris terbaik, beliau menggunakan kayu kemuning yang mempunyai urat kayu yang cantik dan hanya boleh didapati di kawasan pergunungan dan bukit.

Menurutnya, selain kayu kemuning, kayu bongor juga sesuai untuk dibuat ulu dan sarung keris.

Abdullah berkata beliau menggunakan lima jenis besi bagi menghasilkan keris berkualiti tinggi.

Selain keris, beliau turut mengambil tempahan membuat parang, pedang, pisau, kelewang, lembing, kapak dan senjata lain untuk dijadikan cenderamata.

Sumber Artiket :
http://www.bernama.com

Takkan Melayu hilang di dunia

 
ROSHLAWATY RAIEH
6 Januari 2013
KerisWarisan
Setiap ahli KerisWarisan bertekad akan terus martabatkan warisan Melayu hingga ke akhirnya.
Himpunan keris
Himpunan keris ketika pameran di dewan Tan Sri Haji Ghazali Jawi, Slim River, Perak yang dianjurkan komuniti KerisWarisan.

TIDAK ramai yang ingin mengenakan busana Melayu lengkap bersamping dan bersongkok sepanjang masa.

Ujar mereka, malu bila memakainya apatah lagi tiada sebab untuk mereka menggayakannya jika bukan pada majlis yang berkaitan.

Namun, sejak akhir-akhir ini, kelihatan sudah ramai yang berani bersiar-siar dengan memakai lengkap baju Melayu siap bertanjak tanpa segan silu atau dipandang serong oleh masyarakat.

Bagi golongan ini, apa yang dipakai adalah lambang kepada warisan orang Melayu yang perlu dijaga sebaik mungkin. Jika bukan kita yang memulakan dahulu, siapa lagi yang akan mulakannya.

Bertanyakan akan hal itu, pengasas KerisWarisan, Johan Iskandar berkata, perkembangan tersebut sangat positif memandangkan bukan perkara mudah untuk lelaki memakai baju Melayu di tempat awam.

Menurut Johan, untuk mengekalkan budaya berpakaian Melayu itu, sesebuah pihak perlu tampil ke hadapan dalam memastikan budaya itu menjadi ikutan semua orang.

“Justeru, komuniti Melayu yang dikenali KerisWarisan ditubuhkan sebagai melahirkan rasa tanggungjawabnya untuk mendidik, mengajar, membantu dan memberi ruang kepada ahlinya supaya dapat menjadi orang Melayu yang sebenar dan tahu asal-usulnya.

“KerisWarisan memartabatkan semua warisan Melayu seperti kebudayaan, kesenian, muzik, pakaian, perhiasan, peralatan, permainan, perubatan tradisional dan lain-lain sebagai cara hidup orang Melayu dan bukan sebagai hiburan, pelancongan, seni persembahan, hobi atau gurauan,” ujarnya.

Secara peribadi, Johan berkata, ramai pihak termasuk jabatan kerajaan menganggap warisan Melayu itu sebagai seni persembahan dan hiburan.

Oleh itu, banyak warisan Melayu seperti busana, cara pemakaian, adat istiadat, peralatan, tarian dan muzik diubah sesuka hati mengikut cita rasa mereka.

“KerisWarisan akan cuba sedaya upaya mengekalkan keaslian warisan Melayu terutama yang terikat dengan adat istiadat atau protokol walau dianggap sudah tidak penting lagi.

“Ini kerana kami percaya bahawa hanya Himpunan keris ketika pameran di dewan Tan Sri Haji Ghazali Jawi, Slim River, Perak yang dianjurkan komuniti KerisWarisan. dengan cara ini dapat melatih orang Melayu menunjukkan keikhlasan mereka menghormati bangsa sendiri,“ kata beliau.

Dikenali serata dunia
“KerisWarisan bukanlah sebuah portal, sebaliknya ia adalah komuniti Melayu yang dihimpunkan melalui portal www.keriswarisan.com

“Setakat ini keahliannya telah mencecah 1,092 orang yang bukan sahaja datang dari Malaysia malah beberapa negara seperti Jepun, Perancis, Belanda, Singapura, Indonesia dan Thailand turut mendaftarkan diri menyertai KerisWarisan,” katanya gembira.

Tambah Johan, portal www.keriswarisan.com mempunyai fungsi yang sama seperti facebook, myspace dan friendster.

Setiap ahli diberi peluang berkongsi ilmu, meluahkan pendapat, merancang sesuatu, membuat kajian dan sebagainya, kata Johan yang mengguna pakai nama Nakhoda Hitam dalam portal tersebut.

Beritahu jejaka dari Taiping, Perak itu, menubuhkan KerisWarisan bukanlah senang. Bermacam-macam cabaran ditempuh, antaranya tidak dipandang mana-mana pihak untuk dibantu disamping turut diperlekeh-lekehkan oleh banyak pihak termasuk persatuan Melayu lain yang menidakkan keupayaan mereka untuk memartabatkan warisan Melayu.

Namun begitu, cabaran berjaya ditangani oleh KerisWarisan dan kini, kata Johan, semua pihak sudah mula menerima kehadiran komuniti itu.

Masing-masing tidak sabar menyertainya sehinggakan ada yang sudah berani membeli busana Melayu dan keris sebagai pelengkap syarat sebagai orang Melayu.

Sambung Johan, KerisWarisan banyak menganjurkan beberapa aktiviti berkaitan.

Antaranya, bengkel destar, tengkolok dan tanjak seminar pakaian orang Melayu, bengkel seni tari (silat pengantin), seminar keris dan banyak lagi.

“Untuk tahun ini, beberapa aktiviti sudah dirancang seperti pameran alam Melayu, bengkel rahsia makanan tradisional Melayu, bengkel asas mengenali keris dan senjata tradisional, bengkel tengkolok wanita dan banyak lagi.

“Di harap aktiviti ini mendapat sambutan luar biasa kerana KerisWarisan menganjurkannya bukan kerana ingin mencipta nama tetapi mahu masyarakat mengetahui dan menghargai warisan yang mereka ada agar tidak lupus ditelan dek zaman,” akhirinya.

Sumber Artikel : http://www.sinarharian.com.my

Sentuhan Tengku Ismail

 

Cintanya pada warisan kraftangan dan permata menyebabkan Tengku Ismail Tengku Su terus mempertahankan seni ini.




LEWAT ruang tamu pangsapuri kediamannya yang berhias moden dan santai, lelaki berdarah raja tapi berjiwa seni ini menyambut kami dengan senyuman lebar. Bertanya khabar sambil mempersilakan kami duduk, beliau kembali terpaku di depan skrin komputer.

Pandangan terus ditawan oleh visual-visual menarik dan mengujakan yang tertera pada skrin. Pendek kata, setengah jam berikutnya kami dihidangkan dengan halwa mata yang menakjubkan.

Ikuti sesi temu bual Elemen Fesyen bersama Tengku Ismail Tengku Su, kerabat Diraja Terengganu tentang seni tenun songket dan seni rekaan perhiasan emas yang begitu dekat di jiwanya serta mengapa seni warisan Melayu ini harus dipertahankan.


SEBAHAGIAN daripada hasil kerja Tengku Ismail Tengku Su dalam menghasilkan rekaan barang kemas.



Kami memulakan bicara hanya lebih kurang setengah jam kemudian.

"I believe, when you're passionate about what you do, it reflects on the objects you touched. Bukan segalanya yang kita buat harus menjurus kepada hal wang saja. Saya percaya apabila jiwa kita benar-benar dekat dan ikhlas dengan kerja itu, agak sukar bagi kita untuk melakukan kesilapan. Penting sekali kita berasa berada di landasan yang betul."

Kata-kata beliau itu benar-benar menyentuh perasaan dan membuat kita berfikir lebih jauh dan dalam. Prinsip tersebut seolah-olah jelas terpancar pada setiap produk seni yang beliau hasilkan daripada barang kemas dan perhiasan permata, buku salasilah yang beliau kumpulkan sendiri mengenai kerabat diraja Terengganu hinggalah ke karya tenunan songketnya.





Sambil menunjukkan buku Sulalatus Salatin yang beliau hasilkan yang mencatatkan salasilah kaum kerabat diraja Terengganu itu, mulutnya tidak henti-henti menyentuh tentang sikap masyarakat kita yang semakin melupai untuk menyimpan dan mendokumentasikan bahan sejarah.

"Kalau saya tak buat saya bimbang tiada orang yang akan melakukannya dan melihat sikap generasi muda hari ini saya takut semua bahan sejarah termasuk salasilah asal usul kita akan hilang begitu sahaja," tegas beliau.

Tindakan tersebut juga katanya, adalah atas dasar tanggungjawab terhadap kerabatnya. Beliau tidak mahu satu hari nanti semua fakta sejarah itu hilang begitu saja.


PUSAT peranginan Tanjung Pura Saptu di Kuala Terengganu ini memartabat seni tenun songket.



Sebagai contoh katanya, hari ini ada bahan sejarah terutamanya bahan bertulis seperti salasilah kerabat diraja dan kesultanan telah disalahfaktakan oleh segelintir masyarakat terpelajar tetapi tidak memahami dan tahu sejarah yang sebenar.

Beliau mempunyai minat yang mendalam terhdap bidang rekaan dalaman. Malah, terkenal dengan pusat peranginan eksklusif Tanjung Pura Saptu yang terletak di Kuala Terengganu miliknya, Tengku Ismail boleh digelar kerabat diraja berjiwa seni.

Berkelulusan dalam bidang pengurusan hotel dan pernah mengikuti pengajian dalam jurusan rekaan dalaman di London, tidak hairanlah mengapa Tengku Ismail pernah bertugas sebagai pengurus di pusat peranginan Tanjung Jara pada tahun 80-an. Khidmatnya juga sering diperlukan untuk menghias dalaman istana.
TENGKU ISMAIL TENGKU SU

"Antara hasil kerja yang amat saya suka dan berasa puas ialah menghias balai pertabalan untuk istana kala pertabalan Sultan Mizan. Satu lagi ialah menghasilkan songket untuk majlis perkahwinan Raja Zarith Sofiah. Beliau juga merupakan antara kerabat diraja yang mempunyai beberapa hasil kerja seni saya termasuk pakaian dan selendang," katanya.

Namun, kami lebih bertumpu kepada hasil seni pembuatan, rekaan barang kemas dan tenunan songket eksklusif yang beliau hasilkan.

Kata orang jika mahu mengukur bagus atau tidaknya sesuatu produk, ukurlah kepada siapa yang memakainya.

Senarai pelanggannya yang terdiri daripada golongan istana, ternama dan korporat, sudah cukup untuk memberi gambaran mutu hasil karyanya yang eksklusif.





Sebagai contoh, setiap barang kemas yang beliau hasilkan mempunyai nilai estetika yang tersendiri. Ini kerana setiap butir permata yang digunakan bukan sahaja dipilih beliau dengan begitu hati-hati, malah ada di antaranya adalah simpanan berharga yang beliau himpun selama bertahun-tahun.

"I think I'm, spoilt," katanya ketawa. "Sejak kecil saya memang tertarik bila melihat batu permata dan saya memang suka membelek dan bermain dengannya. Bila dewasa dan saya ke mana-mana, batu permata adalah salah satu objek yang menarik minat," cerita Tengku Ismail tentang hobi tersebut sambil menunjukkan kami pada sebentuk cincin delima bertatah berlian yang baru siap beliau cipta.


Permata katanya, hanya tinggal nilainya sahaja jika ia tidak diikat dan dipamerkan. Sebutir permata yang diikat akan memantulkan keindahan yang tersendiri dan tiada ternilai berbanding dengan sebutir permata yang mahal tetapi hanya disimpan di dalam peti.

Walaupun kadangkala beliau berasa agak sedih 'berpisah' dengan batu permata kesayangannya apabila permata tersebut ingin dibeli pelanggan tetapi bangga dan puas melihat ia dipamerkan kepada diri seseorang membuat beliau lega.

Kerana begitu dekatnya setiap hasil karya beliau dengan jiwanya, kadangkala dalam proses pembuatan, beliau sering menggambarkan orang yang bakal memakainya. Tambahan pula, proses pembuatan barang kemas yang begitu rumit dan cerewet membuat setiap rekaan begitu istimewa dan mendorong beliau supaya berhati-hati kepada siapa karya tersebut bakal dijual.

"Melihat produk yang sudah siap memang mudah tetapi untuk menghasilkannya perlu melalui beberapa proses penting.
Contohnya, proses memilih dan mengatur butiran permata di atas acuan tanah liat dan mengikat," jelas Tengku Ismail yang masih menggunakan kaedah tradisi dan manual.
Bagaimana Tengku Ismail meletakkan masa depan bidang yang beliau ceburi ini?

"Bagi saya, hasil kerja saya amat istimewa dan eksklusif jadi sekiranya saya belum lagi menemui pelanggan yang sesuai, ia akan terus berada dalam simpanan saya," pintasnya sambil menunjukkan kami kepada sebentuk gelang emas bertatah berlian yang diukir dan direka bermotif ukiran klasik.

Sambil menoleh dan menunjukkan kepada kami beberapa gambar himpunan keluarga yang berpakaian lengkap tradisional yang dilukis menggunakan cat minyak, beliau berkata, itulah salah satu lagi cara beliau berusaha menyimpan bahan sejarah tentang pakaian dan perhiasan orang dulu-dulu.

"Kadangkala orang keliru tentang kekayaan kebendaan dan kekayaan jiwa. If you can have both its great. Tapi kalau kita tak kaya duit dan harta, kaya dengan jiwa yang penuh kebanggaan terhadap seni dan warisan bangsa, itupun sudah cukup untuk menjadikan seseorang itu, insan yang lengkap.
Hari ini beliau boleh menarik nafas lega dan bersyukur kerana masih boleh berdiri sendiri di tengah kepesatan perkembangan industri barang kemas dan fesyen tanah air.

Ini berlaku kerana ada sesetengah yang masih menghargai hasil karya seni dan mahu menyimpannya.
Sedang jenama-jenama lain terus bersaing menghasilkan rekaan untuk kelas bawahan dan menengah, bagi Tengku Ismail pasaran amat kecil tetapi arah tujunya amat jelas dan begitu fokus
"Saya seronok lakukan apa yang sedang saya buat sekarang ini walaupun saya tidak dikenali tetapi cukup sekadar tahu ada yang benar-benar menghargai dan bangga kerana memiliki hasil karya saya."


Sumber Artikel : http://www.kosmo.com.my/
Hakcipta terpelihara

Tengok keris seperti perempuan

Oleh SITI NOR AFZAN KASIMAN
afzan.kasiman@kosmo.com.my





KOLEKSI senjata besi milik Nazari dijaga dengan baik.




KEGHAIRAHAN Mohd. Nazari Md. Said, 53, terhadap senjata besi mungkin boleh dianggap pelik.
“Saya boleh tak tidur malam bila tengok besi yang ditempa cantik, terutamanya apabila ia dijadikan senjata.

“Sekali tengok, boleh termimpi-mimpi, mengalahkan tengok perempuan dibuatnya,” jelas peminat nombor satu senjata besi ini.

Bermula dengan minat yang mendalam, Nazari nekad untuk mendalami ilmu besi.

Malah, sehingga kini, selepas lebih 20 tahun mendampingi besi, dia telah mempunyai ratusan murid yang berguru silat kebatinan iaitu silat yang boleh menguasai ‘zat’ daripada logam keras itu.

“Saya mempelajari ilmu besi ini daripada seorang guru silat di Kampung Sura Hujung, Dungun, Terengganu yang dipanggil Pok Su Wei.

“Beliau boleh menaikkan keris yang diletakkan di celah rusuknya. Saya lihat sendiri keris tersebut bergerak turun naik di celah rusuknya,” ujarnya sambil menunjukkan kepada Jurnal kebolehan serupa.

Besi tujuh par
Jelas Nazari, Pok Su Wei pernah memberitahunya, kalau hendak diuji sebilah keris, cara yang boleh dilakukan ialah dengan menyuruh keris tersebut turun dan naik tetapi andai kata terjadi pergaduhan, senjata tersebut boleh terbang melayang menikam musuh.

“Katanya lagi, sekiranya ada orang yang menyerang kita dengan senjata besi, senjata tersebut akan tersasar satu inci dari kulit tubuh badan kita,” katanya.

Tidak hanya minat dan membeli besi yang berkenaan, Nazari juga pernah mengharungi perjalanan panjang hanya untuk mendapatkan besi tujuh par.

“Pada tahun 1986, saya mengupah seorang tukang besi di Kampung Chendering, Kuala Terengganu untuk membuat senjata adunan besi tujuh par daripada tujuh jenis besi yang diambil dari tujuh buah negeri dan disepuh dengan tujuh air sungai dan ditempa oleh tukang besi itu pada tiap-tiap tujuh kali hari Selasa.

“Semasa tukang besi menempa senjata besi tersebut saya lihat dia memegang besi panas berwarna merah seperti memegang pisang goreng yang diangkat dari kuali,” cerita bapa kepada dua anak ini.
Hasil daripada adunan besi tujuh par yang ditempah itu, sebanyak 20 bilah kerambit berjaya dihasilkan namun kini hanya tinggal satu yang ada dalam simpanannya.

“Saya ambil masa dua tahun untuk kumpul besi dan ambil air sungai dari tujuh negeri,” katanya yang pernah mengalami bisa akibat terkena senjata yang ditempa daripada besi tujuh par tadi.
Sebagai pengumpul senjata besi, Nazari nyaris ditipu oleh seorang dukun yang mendakwa boleh menegakkan sebilah keris yang dikatakan bernilai RM1.5juta.

“Tetapi sebenarnya dia cakap kosong. Daripada nilai jutaan ringgit, dia akhirnya tawarkan kepada saya RM2,000 saja, tetapi saya tidak berminat,” katanya.

Nazari yang tidak lokek pengalaman turut menitipkan beberapa petua memilih senjata yang hendak dibeli.

“Bukan sebarang ukuran boleh digunakan kerana ada jenis ukuran yang sesuai dengan diri kita, ada juga yang tidak.

Daun kelapa
“Bagi saya, biasanya senjata diukur dengan menggunakan daun kelapa atau ibu jari,” katanya
Selain itu, jelas Nazari, ada juga ukuran mengikut ukuran orang Hulu yang sebutannya seperti bunyi syair iaitu ‘besi betat besi miang anak endong keciciran petang-petang baginda datang emas sekupang jatuh ke riba’.

Selain senjata yang ditempah dengan tukang besi, Nazari juga pernah berjumpa dengan orang yang memperoleh senjata daripada alam ghaib.
DENGAN bacaan beberapa kalimah al-Quran, Nazari boleh mengarahkan keris untuk turun dan naik dari tulang rusuknya.

“Senjata seperti itu biasanya mempunyai beberapa kelebihan. Pernah juga saya melihat sendiri senjata begitu.

“Menurut tuan empunya senjata itu, ada ketika senjata berkenaan hanya tinggal sarung dan hulu.

“Mata besinya didakwa telah kembali ke tempat asal. Dakwa pemiliknya lagi, ia akan kembali semula ke sarungnya beberapa ketika selepas itu,” katanya.

Menurut pendapat sesetengah pihak yang memiliki senjata Melayu seperti keris, banyak kelebihan yang diperoleh oleh pemakai dan pemiliknya. Contohnya, seseorang itu boleh kebal dan ghaib.

Bagi Nazari, itu dakwaan sesetengah pemilik atau kepercayaan penyimpan keris.

“Sebagai orang Islam, kita tidak boleh bergantung kepada barang seperti itu dan menganggapnya seperti tangkal yang memiliki kuasa, dikhuatiri boleh menyebabkan syirik.

“Suatu ketika dahulu, saya pernah memiliki keris yang bercampur dengan besi kuning pemberian seorang guru.

“Senjata tersebut mempunyai beberapa kelebihan. Selalunya kalau saya hendak keluar berburu, saya akan membawanya. Saya juga telah menguji senjata yang mempunyai besi kuning tersebut.

“Antara pengalaman yang boleh dikongsi bersama, saya pernah mengikat senjata besi kuning tersebut di kaki ayam dan menembaknya dengan senapang. Ayam tersebut tidak mati,” ceritanya.

Ditebak persoalan bagaimana sesuatu keris itu berkuasa, Nazari menjelaskan, ada keris yang mempunyai khadam atau dipanggil penjaga.

Katanya, cara penjagaan keris itu bersyarat dan orang dahulu menyebutnya ‘keris dijaga’.
Pemiliknya perlu mengikut syarat yang telah ditetapkan seperti diperasap dan dilangirkan dengan limau dan dibaca dengan sesuatu ayat ataupun cara ‘bangkitan’ mahupun ‘seruan’ terhadap keris yang dipuja.

“Perbuatan itu yang mendatangkan ‘kuasa’. Namun, perbuatan itu perlu dikaji kerana ritual tersebut boleh memesongkan akidah.

“Penjagaan keris bergantung kepada niat tuan empunya keris tersebut, sama ada sebagai koleksi ataupun mahukan kehebatan daripadanya seperti keris Taming Sari dalam cerita Hang Tuah,” jelasnya.


Sumber Artikel: http://www.kosmo.com.my
Hakcipta terpelihara

Seni buat keris terus diminati

Oleh FADZLY IZAB
utusanmelaka@utusan.com.my
Zailani Mohammad mencanai sebilah keris yang ditempah pelanggan di bengkelnya di Kampung Morten, Melaka.
 
MELAKA 21 Jan. - Seni pembuatan keris di negeri ini masih kekal dipertahankan para peminatnya termasuk generasi muda disebabkan faktor kehalusan seni serta keunikan yang terdapat dalam setiap proses penghasilannya.

Walaupun negara semakin jauh meniti arus kemodenan, namun senjata tradisional kebanggaan Melayu itu masih dilihat relevan digunakan bagi pelbagai fungsi termasuk tujuan mempertahankan diri, koleksi, demonstrasi silat bersenjata mahupun bahan pameran.

Kegunaannya yang masih meluas serta nilai kesenian keris yang tak lekang dek zaman ini menjadikannya terus diminati dan mendapat perhatian tidak kira golongan tua mahupun generasi muda.

Populariti Tengkolok Dendam Tak Sudah







TANJAK, tengkolok atau destar merupakan penutup kepala tradisional lelaki Melayu yang berkait rapat dengan istana, kepahlawanan atau sinonim dengan adat istiadat bangsa Melayu. Lazimnya, ketiga-tiga penutup kepala itu dipakai bersama baju Melayu yang dilengkapi kain samping, keris dan capal.

Pada zaman dahulu, tanjak, tengkolok dan destar dipakai oleh golongan yang berbeza-beza dan mengikut status meskipun fungsi utamanya menutup kepala untuk aspek keselamatan serta tampil kemas.

Misalnya, golongan petani sentiasa memakai destar sewaktu bekerja kerana ingin melindungi kepala daripada panas terik.

Segelintir pihak menyifatkan tanjak biasanya digunakan oleh golongan berpangkat tinggi dan pertengahan seperti laksamana serta bendahara.

"Daripada hasil pembacaan saya dapati sultan, raja, pembesar negara dan golongan bangsawan lebih cenderung memakai tengkolok yang diperbuat daripada kain berkualiti dari China dan India.

Sementara itu, golongan bawahan pula seperti hulubalang dan rakyat jelata menyarungkan destar.
"Lagipun ikatan ketiga-tiga penutup kepala ini juga berbeza. Jika diperhatikan dengan teliti tengkolok dan tanjak mempunyai ciri lilitan dan lipatan yang hampir sama. Destar pula lebih kepada kain pengikat kepala tanpa perlu dijahit," terang pembuat tengkolok Mohd. Yatim Mustaffa, 34, ketika ditemui Kosmo! di rumahnya di Tongkang Yard, Alor Setar, Kedah.

Tambah Yatim sambil menggosok kain samping songket untuk dijadikan tengkolok, bagaimanapun kini antara destar, tanjak dan tengkolok tiada lagi perbezaan yang ketara.

Untuk adat istiadat diraja
Cuma tengkolok sinonim dalam kalangan raja-raja Melayu dan kerabat diraja. Masyarakat biasa pula hanya mengenakan tengkolok pada majlis perkahwinan dan ketika menghadiri majlis adat istiadat yang melibatkan raja.




KOLEKSI tengkolok hasil kreativiti Yatim yang diperbuat daripada kain songket pelbagai warna serta corak.




Bicara lanjut bekas penuntut teknologi fabrik dan jahitan di Giat Mara, Kedah itu, tengkolok terdiri dalam bermacam-macam jenis namun, tengkolok koleksi Dendam Tak Sudah paling popular dan digemari ramai. Bukan saja cara pembuatannya mudah, malah ia selesa untuk digayakan serta rekaannya yang ringkas.

"Tahun 1998 merupakan fasa baharu dalam hidup saya apabila menceburkan diri dalam bidang pembuatan tengkolok.

Padahal, saya langsung tidak memiliki pendidikan secara formal membuat tengkolok. Namun, dek minat mendalam dan tertarik dengan seni rekaan penutup kepala ini, saya berusaha mencari guru yang arif.

"Malangnya, saya gagal bertemu golongan yang pakar membuat tengkolok sehingga saya terpaksa belajar sendiri. Peringkat permulaan saya membeli sebiji tengkolok Dendam Tak Sudah yang berharga RM40. Saya buka satu persatu ikatan dan melipatnya semula sehingga mahir," jelas Yatim yang kini turut mengusahakan jahitan tengkolok dan pakaian pengantin bersama isterinya, Mariah Shahban, 31.

Hampir 15 tahun berkecimpung dalam bidang itu, Yatim yang suka bereksperimen dengan bermacam-macam lilitan dan lipatan gemar membuat tengkolok pada pukul 11 malam ke atas. Tutur bapa kepada empat cahaya mata itu, suasana malam yang tenang menjadikannya lebih fokus memikirkan konsep rekaan tengkolok yang menarik dan unik.

Dia akan duduk di depan cermin sambil meletakkan kain batik atau kain songket di kepala. Kemudian dengan perlahan-lahan, jari-jemarinya mula membentuk konsep tengkolok yang ditempah atau mengikut cita rasanya sendiri.

"Biasanya idea rekaan tengkolok inspirasi daripada flora dan fauna. Dari segi fabrik pula saya gunakan songket kain samping yang dibeli dari Pekan Rabu, Kedah atau Pulau Pinang. Bagi sehelai kain samping boleh menghasilkan dua biji tengkolok.

"Harga tengkolok pula bergantung pada kualiti dan rekaan lilitan. Jenis kain yang murah dijual pada harga antara RM60 hingga RM90, manakala tengkolok daripada kain berkualiti bermula RM400 ke atas," jelas Yatim sambil menunjukkan tengkolok konsep ayam teleng, gagak di rimba dan solek ketam batu iaitu tengkolok Kelantan.

Akuinya, tengkolok solek ketam antara tengkolok yang paling sukar dihasilkan kerana lipatannya sangat rumit.

Kongsi Yatim lagi, menyentuh mengenai tempahan sambutan yang diterimanya adalah sangat baik terutama ketika musim perkahwinan.

Dia yang turut aktif dalam Persatuan Seni Silat Bunga Negeri Kedah memberitahu, dia pernah bersengkang mata selama tiga hari berturut-turut untuk menyiapkan 150 biji tengkolok.

Walau tempoh yang diberikan sangat singkat, tetapi dia melakukan dengan teliti kerana ia dipakai sempena sambutan Jubli Emas Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah.

Selain itu, Yatim yang kini giat menghasilkan 200 tengkolok yang akan dipamerkan di muzium mini tengkolok miliknya, turut menerima tempahan daripada pihak istana, institusi pengajian tinggi (IPT), persatuan silat dan kumpulan kebudayaan.




HARI ini tengkolok juga dijadikan cenderamata dalam kebanyakan majlis.




Ikut jejak bapa
Dalam pada itu, anak sulung Yatim, Omar Dani, 9, sudah menunjukkan minat pada bidang menghasilkan tengkolok. Acap kali selesai menyiapkan kerja rumah dan mengulangkaji pelajaran, Omar akan meluangkan masa membantu Yatim menyiapkan koleksi tengkolok.

"Biasanya saya membantu ayah membuat tengkolok cenderamata yang bersaiz tapak tangan. Setakat ini, saya hanya mahir melipat atau menghias tengkolok saiz kecil dan sedang belajar sebelum melangkah ke fasa yang seterusnya," terang Omar yang bersekolah di Sekolah Kebangsaan Seberang Perak Baru, Alor Setar.

Omar yang bercita-cita menjadi polis memberitahu dia sentiasa memegang pesanan ayahnya yang berbunyi, 'jika tengkolok diabaikan maka tidak mustahil suatu hari nanti identiti Melayu ini akan pupus'.

Signatur bangsa Melayu
Sementara itu, anak muda bernama Farabi Sheikh Said Al Jabri, 29, mengakui bertuah kerana berpeluang memakai tengkolok sewaktu menghadiri acara istiadat Hari Keputeraan Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz Ibni Almarhum Tuanku Munawir ke-64 di Istana Besar Seri Menanti, Negeri Sembilan.

"Sebelum ini dalam kebanyakan majlis formal saya hanya berbaju Melayu lengkap bersongkok atau memakai sut bersama tali leher. Ini disebabkan acara yang dihadiri melibatkan para jemputan dalam kalangan orang kebanyakan saja.
PENAMPILAN Farabi (kiri) sewaktu dikurniakan Pingat Jasa Kebaktian daripada Tuanku Muhriz pada Istiadat Pengurniaan Darjah Kebesaran kali ke-3 Januari lalu.



"Tapi, acara ini berbeza kerana ia melibatkan adat istiadat diraja yang memerlukan saya tampil kemas dan sesuai dengan institusi istana. Atas faktor itu, saya memilih untuk berbaju Melayu bersama tengkolok bagi menggantikan songkok," terang Farabi yang dikurniakan Pingat Jasa Kebaktian (PJK) daripada Tuanku Muhriz Ibni Almarhum Tuanku Munawir.

Bercerita detik manis memakai tengkolok, graduan Universiti Teknologi Mara (UiTM) itu memberitahu, tengkolok kain songket nuansa hitam dan benang warna perak menjadi pilihannya pada hari itu.

Ia sepadan apabila digayakan bersama baju Melayu rona putih dan kain samping yang menggabungkan warna hitam, kelabu dan putih.

"Bagi saya, tengkolok signatur yang melambangkan semangat dan jati diri bangsa Melayu. Saya berharap penutup kepala tradisional ini dikekalkan supaya setiap generasi baharu mengenali dan menghormati tengkolok. Lagipun tengkolok sinonim dengan kedaulatan raja-raja Melayu yang memayungi rakyat jelata," jelas Farabi.


Sumber Artikel : http://www.kosmo.com.my
Hakcipta terpelihara